Blog

Pharmacomm Hart voor Apothekers 3

Storytelling trekt Patiënten aan

Apothekers moeten opletten dat ze niet te veel redeneren vanuit hun academische achtergrond. Zij bezitten de intellectuele en technische bagage die je patiënt in de meeste gevallen niet heeft. Patiënten redeneren, beoordelen en kiezen helemaal anders. Hun perceptie is overwegend emotioneel, niet rationeel. Ze kiezen niet op basis van academische of technische kwaliteiten, maar vanuit hun gevoel.

 

What’s in it for me?

‘What’s in it for me?’ is de vraag die patiënten zichzelf stellen. Ze focussen op het resultaat van je dienst, niet de kennis of samenstelling van die kennis.

 

Patiënten leren aanvoelen en je communicatie en verhaal daarop afstemmen is een fundamentele uitdaging die je door de totaalaanpak van Duurzame Expertise Marketing volledig bestrijkt.

 

Je zet vooral je toegevoegde waarde in de verf. Het is geen algemene omschrijving van jouw diensten of het bewandelen van platgetreden paden, maar een concrete invulling van de behoeften van je patiënten.

 

Soort zoekt soort

Patiënten willen geen grijze muizen en eenheidsworsten. Die kan nooit hun probleem oplossen, wel iemand die duidelijk maakt waar hij of zij voor staat. En ze brengen het op een onderscheidende, zeer professionele manier.

 

Duurzame Expertise Marketing zorgt ervoor dat je de juiste patiënten aantrekt. ‘Soort zoekt soort’ is een dankbaar gevolg. Je laat zien wie je bent en trekt mensen aan die bij je passen. Zo werkt het! Betere patiënten die passen bij je identiteit. Je verhaal is authentiek en echt en is probleemoplossend.

 

Duurzame Expertise Marketing is Duurzaam! Luchtkastelen bouwen werkt niet of op zeer korte termijn. Het is een ballon die snel doorprikt wordt.

 

Er is geen alternatief voor Duurzaamheid. Duurzaam is geloofwaardig, eerlijk, reputatie, expertise en vooral succes op lange termijn met korte termijn resultaten.

 

Je (potentiële) patiënten zoeken niet louter informatie, ze zoeken jouw meerwaarde als expert of ervaringsdeskundige op die informatie. Als je alleen maar informatie aanbiedt, dan behaal je weinig resultaten. Je moet een sterk verhaal vertellen waarin ze zichzelf kunnen herkennen. Identificatie met hun probleem door te duiden, referenties aan te halen, je eigen verhaal via klanten en lessen als ervaringsdeskundige is heel aantrekkelijk en geeft enorm vertrouwen.