Blog

Pharmacomm Hart voor Apothekers 12

Het Huwelijk van Duurzame Expertise Marketing en Apothekers

Apothekers hadden tot 2011 amper tot geen contact met marketing. Deontologisch was dit niet mogelijk of toch moeilijk. Een andere reden was zeker ook de moeilijke relatie die een Apotheker had met het woord Marketing. Het was een beetje als vloeken in de kerk. Maar dingen veranderen en Apothekers staan op de drempel van een intense implementatie van marketing in hun branche.

 

Bewustzijn

Volgens onderzoek blijkt dat bijna 9 op 10 Vrije Beroepers ervan overtuigd is dat digitale toepassingen een meerwaarde vormen in hun beroep. Toch biedt ruim de helft geen online diensten aan, zelfs geen eenvoudige toepassingen zoals online afspraken maken of een online contactformulier. Nochtans duiken er steeds meer succesrecepten op om tijd, geld en efficiëntie te winnen. (Bron: www.federatievrijeberoepen.be)

 

DNA van Apotheker

Belangrijk is om te kijken naar het DNA van een Apotheker. Apothekers zijn intellectuele beroepen. Ze vergen allen een academische kennis over hun vakgebied.

 

De explosie van marketing binnen apotheken is onomkeerbaar. Duurzame Expertise Marketing is het antwoord om niet de platte commerciële weg op te gaan, maar sluit ook je ogen niet voor de evolutie binnen de markt. Via Duurzame Expertise Marketing vindt je een evenwicht tussen expertise en deontologie enerzijds en marketing anderzijds.

 

Geen verkoop

Duurzame Expertise Marketing vertelt geen platte verkoopsverhaaltjes aan je patiënten. Ik distantieer me van traditionele verkoopmethodes binnen de markt van Apothekers. Je boodschap wordt net authentiek neergezet geheel volgens jouw identiteit, normen, waarden en kennis.

 

Duurzame Expertise Marketing is van toepassing op elke apotheek. De behoeften per apotheek bepalen de verschillen, maar Duurzame Expertise Marketing geldt als basisfundament voor elk apotheker.

 

Je trekt op deze manier ook het juiste publiek aan. Het zijn mensen die oprecht in jou geïnteresseerd zijn om wie je bent en wat je te vertellen hebt. De omzetting van zulke mensen naar cliënten loopt oneindig veel makkelijker dan via verkoop. Je contact start vanuit vertrouwen.

 

Duurzame Expertise Marketing is een noodzaak voor Apothekers. Als je als Apotheker marketing verwaarloost of negeert, dan prijs je jezelf door de snel veranderende markt en economie in sneltempo uit de markt. Duurzame Expertise Marketing versterkt jouw marktpositie aanzienlijk binnen een kwalitatief hoogstaand kader en volgens deontologische normen.